Heini
er født 19. Jul. 1937
På Sild, søn
af Ester og Otto, Otto der har gået på valsen som mange gjorde dengang i
begyndelsen af 1930'erne samt været i Russisk krigsfangenskab under anden
verdenskrig.
Her på siden kommer det til at handle om
Brand og for lige komme med en indledning så kaldes jeg Heini og skulle
aftjene min værnepligt hos Civilforsvaret i 1964 - 65 og derved opstod
interessen for brand.
Det var i Herning og
dengang hed det Midtjyske Cf. Kolonne Sektion A. Hvor jeg havde Nr. 3448
Heinrich Högel. Der var jeg i ca. 8 måneder og blev så hjemsendt på grund af
en skade i knæet som opstod under en øvelse og gik så på sygedagpenge indtil
jeg kunne begynde at arbejde igen.
I maj
måned i 1969 blev jeg ansat i brandvæsenet i Skanderborg som deltidsbrandmand
hvor jeg har været med til at slukke flere større brande, en af dem der tog
længst tid var Tæppeland i Låsby , den varede ca. 1½ døgn.
Da
der blev oprettet en Cf. Gruppe i Skanderborg blev jeg medlem af den og på det
tidspunkt begyndte civilforsvaret med at arrangere stævner og det første var i
Korsør i 1978 hvor Skanderborg deltog i femkamp med 8 deltagere og vandt en
førstepræmie.
I femkamp har Skanderborg
været med i front hele tiden, det vil sige at hvert andet år når der har
været stævne har den dårligste placering har været en 5. plads.
Stævnet
i Aabenraa i 1988 var det sidste stævne jeg deltog i kort derefter blev jeg
sygemeldt og på grund af sygdommen kunne jeg heller ikke fortsætte aktivt som
deltidsbrandmand i brandvæsenet.
I
tiden op igennem halvfemserne blev civilforsvaret og brandvæsenerne ændret fra
at have samarbejdet i en vis udstrækning til helt at blive lagt sammen og i
Skanderborg er det blevet til det der i dag hedder Brand og Redning Skanderborg.
Noget
andet der også har med brand at gøre er en samling af modelbrandbiler hvor der
herunder er et udsnit af samlingen samt to
af de bedste eksemplarer det er en Volvo fra Tekno og en WV med stige efter også
fra Tekno de kan ligeledes ses herunder.
Ønskes
der en forstørrelse af et af billederne kan man bare klikke på det enkelte billede.



På
et tidspunkt var vi på ferie i København og på vej derover til kom vi forbi
Sorø og det var lige kort efter at de havde taget en ny Scania sprøjte i brug
et billede af den kan ses herunder og ved at klikke på billederne kan man se
dem i stor størrelse.

For
nu lige at dvæle lidt ved København og brandbiler så offentliggjorde
Lastbilmagasinet denne artikel den 27. August 2002.
MAN
Last og Bus A/S har leveret den første af en ordre på ti brandsprøjter til Københavns
Brandvæsen.

Brandsprøjten, der ses på billedet, er opbygget på et MAN chassis type TGA
18.313 FLLC-M med AS TRONIC, som både hvad angår totalvægt (18.000 kg) og
motorydelse (313 HK) er kravene til en autosprøjte overlegen. Herudover er
chassiset forsynet med automatisk kobling på gearkassen og fuld luftaffjedring
for større sikkerhed, specielt i forbindelse med udrykningskørsel.
Den
8. December 2003 døde Heini, hans hjerte kunne ikke mere, efter
i mange år at have været syg, først af kræft og siden døjet med
svækket hjerte på grund af bivirkninger af de kemokure han havde været
igennem.
Han var ikke ved bevidsthed da
læge og Falckfolk kom og hentede ham og kom det heller ikke men døde i
ambulancen på vej til kommunehospitalet i Århus.