Brand
Velkommen til Högel's hjemmeside

 

Start
Brand
Pergamano
Byggeri
Bygningsværker
Taxa
Kelly
Links

Heini er født 19. Jul. 1937

På Sild, søn af Ester og Otto, Otto der har gået på valsen som mange gjorde dengang i begyndelsen af 1930'erne samt været i Russisk krigsfangenskab under anden verdenskrig.

Her på siden kommer det til at handle om Brand og for lige komme med en indledning  så kaldes jeg Heini og skulle aftjene min værnepligt hos Civilforsvaret i 1964 - 65 og derved opstod interessen for brand.

Det var i Herning og dengang hed det Midtjyske Cf. Kolonne Sektion A. Hvor jeg havde Nr. 3448 Heinrich Högel. Der var jeg i ca. 8 måneder og blev så hjemsendt på grund af en skade i knæet som opstod under en øvelse og gik så på sygedagpenge indtil jeg kunne begynde at arbejde igen.

I maj måned i 1969 blev jeg ansat i brandvæsenet i Skanderborg som deltidsbrandmand hvor jeg har været med til at slukke flere større brande, en af dem der tog længst tid var Tæppeland  i Låsby , den varede ca. 1½ døgn.

Da der blev oprettet en Cf. Gruppe i Skanderborg blev jeg medlem af den og på det tidspunkt begyndte civilforsvaret med at arrangere stævner og det første var i Korsør i 1978 hvor Skanderborg deltog i femkamp med 8 deltagere og vandt en førstepræmie.

I femkamp har Skanderborg været med i front hele tiden, det vil sige at hvert andet år når der har været stævne har den dårligste placering har været en 5. plads.

Stævnet i Aabenraa i 1988 var det sidste stævne jeg deltog i kort derefter blev jeg sygemeldt og på grund af sygdommen kunne jeg heller ikke fortsætte aktivt som deltidsbrandmand i brandvæsenet.

I  tiden op igennem halvfemserne blev civilforsvaret og brandvæsenerne ændret fra at have samarbejdet i en vis udstrækning til helt at blive lagt sammen og i Skanderborg er det blevet til det der i dag hedder Brand og Redning Skanderborg.

Noget andet der også har med brand at gøre er en samling af modelbrandbiler hvor der herunder er et udsnit af samlingen samt to af de bedste eksemplarer det er en Volvo fra Tekno og en WV med stige efter også fra Tekno de kan ligeledes ses herunder.

Ønskes der en forstørrelse af et af billederne kan man bare klikke på det enkelte billede.

På et tidspunkt var vi på ferie i København og på vej derover til kom vi forbi Sorø og det var lige kort efter at de havde taget en ny Scania sprøjte i brug et billede af den kan ses herunder og ved at klikke på billederne kan man se dem i stor størrelse.

Sorø_sprøjte-01.jpg (295605 byte) Sorø_sprøjte-02.jpg (258655 byte)

For nu lige at dvæle lidt ved København og brandbiler så offentliggjorde Lastbilmagasinet denne artikel den 27. August 2002.

MAN Last og Bus A/S har leveret den første af en ordre på ti brandsprøjter til Københavns Brandvæsen.
         
Brandsprøjten, der ses på billedet, er opbygget på et MAN chassis type TGA 18.313 FLLC-M med AS TRONIC, som både hvad angår totalvægt (18.000 kg) og motorydelse (313 HK) er kravene til en autosprøjte overlegen. Herudover er chassiset forsynet med automatisk kobling på gearkassen og fuld luftaffjedring for større sikkerhed, specielt i forbindelse med udrykningskørsel.

Den 8. December 2003 døde Heini, hans hjerte kunne ikke mere, efter i mange år at have været syg,  først af kræft og siden døjet med svækket hjerte på grund af bivirkninger af de kemokure han havde været igennem.

Han var ikke ved bevidsthed da læge og Falckfolk kom og hentede ham og kom det heller ikke men døde  i ambulancen på vej til kommunehospitalet i Århus.